PENGEMBANGAN INSTRUMEN PENGUKURAN NILAI KEMANDIRIAN PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS MATERI SINCERELY YOURS DAN CAUSE AND EFFECT KELAS XI DI SMKN 4 BANJARMASIN TAHUN AJARAN 2017/2018

Ahmad Dzaky, Muhammad Surya Rifqi

Abstract


This study aims to develop an instrument for measuring students’ autonomous value of English Lessons in materials “Sincerely Yours and Cause and Effect” at the Eleventh Grade of State Vocational School (SMKN) 4 Banjarmasin. The focus of this study is Research and Development (R&D). In the early phases, this process was taken by developing instruments through exam grilles (kisi-kisi soal) arranged based on concepts, question numbers, question items and responses, then making an examination or consulting with expert judgment who examines and contributes for improving the instruments. The instruments then were tested on the students of State Vocational High School 4 Banjarmasin at 70 students of XI P 1 and XI P 2 grades and analyzed by using construct validity test and reliability test.
The result of the study will produce measurement of instruments of autonomous values on English lesson in the form of 20 items of questions, that consisting of 11 items for positive questions and 11 items for negative questions.

Keywords


Pengembangan Instrumen, Kemandirian, Sincerely Yours Dan Cause And Effect

Full Text:

PDF

References


Arikonto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

----------- 2015. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Azwar, Saifuddin. 2014. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Budi Hartati. 2015. Pengembangan Instrumen Pengukuran Nilai Percaya Diri di Madrasah Ibtidaiyah Kabupaten Sleman wilayah Barat. Tesis.

Danim, Sudarwan. 2003. Riset Keperawatan: sejarah dan metodologi. Jakarta: Buku Kedokteran ECG

Darmiyati, Zuchdi. 2010. Humanisasi Pendidikan: Menemukan Kembali Pendidikan yang Manusiawi. Jakarta: Bumi Aksara Gunawan, Heri. 2014. Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Haryanto, Samsi. 1994. Pengantar Teori Pengukuran Kepribadian. Surakarta: UNS Press.

http://arsyadshawir.blogspot.co.id

http://blogkatte.blogspot.com/2009/12/menentukan-instrumenpenelitian. html

http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jmkpp/article/viewfile/19122/

http://fuddin.wordpress.com

http://www.infokursus.net

Lickona, Thomas. 2012. Mendidik untuk Membentuk Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Mardapi, Djemari. 2008. Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Nontes. Yoyakarta: Mitra Cendikia.

----------- 2012. Pengukuran Penilaian dan Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Nuha Medika.

Mulyatiningsih, Endang. 2013. Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Mustari, Mohamad. 2014. Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Riduwan dan Sunarto. 2013. Pengantar Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Riduwan. 2013. Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta.

Subrakah, Imam. 2013. Pengembangan Instrumen Religiusitas Mata Pelajaran Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Tingkat SLTA. Tesis.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta.

--------- 2014. Cara Mudah Menyusun: Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Bandung: Alfabeta.

--------- 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

--------- 2015. Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Suhardi, Didik. 2014. Nilai Karakter Refleksi Untuk Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Pasal 3 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2009. Jakarta: Karya Gemilang.

Widoyoko, Eko Putro. 2014. Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Yunus, Muhammad Refki. 2015. Pengembangan Instrumen Nilai Kedisiplinan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika Di SMA Negeri 2 Kota Ternate Selatan. Tesis.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter

View My Stats  

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.